jueves, 27 de noviembre de 2014

12 propostes d'ús creatiu i multimedial del Power Point

Abans de començar amb la llista de propostes caldria fer dues consideracions: La primera és explicitar que moltes de les propostes estan explicades amb un exemple d'una matèria concreta, per tant, és feina del lector, fer la transposició a altres nivells educatius i altres àrees de coneixement. La segona, és que és difícil explicar textualment qüestions evidentment dinàmiques com les que fem en Power Point.
Cal remarcar que l'ús de recursos multimedials és un dels avantatges en les presentacions, així doncs les primeres propostes van encaminades en aquest sentit.

  1. Fugir del discurs lineal. Substituir les tradicionals diapositives de fotografies, que tant fèiem servir i que encara utilitzem en matèries, com història de l'art en la que una darrere l'altra se'ns van mostrant imatges de monuments i altres obres,mentre el professor fa les seves explicacions. La proposta en aquest cas seria crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s'obris una nova diapositiva amb la foto en qüestió ampliada, a més es podrien habilitar altres diapositives amb detalls d'aspectes destacables. Un dels punts innovadors d'aquesta proposta seria fer possible l'accés aleatori a qualsevol imatge o ampliació de manera que el mestre pogués flexibilitzar el seu discurs i és pogués adaptar al ritme i/o interessos de la classe.
  2. Crear un "sac" de sons i melodies de manera que, mitjançant enllaços entre textos escrits en una diapositiva i sons, ens permetessin tenir accés aleatori i instantani a un repertori, per exemple de fragments de composicions que utilitzarem a classe amb els nostres alumnes a tall d'audició.
  3. Pot servir per crear material escrit, ja que aquest programa no ens constreny a les limitacions d'una pàgina de text (paràgrafs, marges,..), sinó que ens permet expressar-nos sense límits del processador de textos. Cal destacar que aquest ús seria possible tant per part del professor com de l'alumne. Per exemple, és molt més fàcil crear esquemes amb Power Point que amb Word, o adjuntar i posar un marc a un parell de fotografies és més fàcil amb Power Point que no amb PhotoShop.
  4. Crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes, fer una sessió de repàs d'un tema o de coneixements previs i molt motivadora. En aquest cas, les possibilitats d'interactivitat del propi programa afavoreixen a la interacció amb el grup classe.
  5. Si en una diapositiva col·loquem un llorigó, podem proposar als nostres alumnes que el trobin. El que tenim d'original en aquest cas és que en clicar sobre el llorigó (que pot ser un text o una imatge mal col·locada o errònia) podem obrir una nova diapositiva amb els continguts correctes o un efecte sonor. Per exemple, un esquema amb algun un terme equivocat
  6. Demanar un Power Point com a treball avaluable per als alumnes. posant èmfasi a les limitacions de text que cal posar a cada diapositiva, aprofundint així en l'esforç de l'alumne a sintetitzar conceptes. Per exemple, explica tal fet històric en 4 diapositives de Power Point. Cada diapositiva podrà tenir com a màxim 40 paraules.
  7. Construir entre tots és exercici excel·lent per fer a classe. Podem tenir una diapositiva de Power Point preparada amb tot una sèrie d'elements i entre tots anar-lo col·locant en el lloc corresponent i fer així una tasca de creació conjunta. Per exemple, ja portem preparades les fletxes i els quadres de texts i entre tots construïm l'esquema, o en el cas dels més petits, podem portar preparat un paisatge i anar col·locant animals on correspongui.
  8. Si anem una mica més enllà i disposem d'un tablet PC o d'una tauleta gràfica que ens faciliti l'ús del punter, podem fins i tot, fer servir el Power Point com si d'una pissarra blanca es tractés.
  9. Utilitzar el Power Point com una eina més d'estudi i treball a les classes d'educació artística, David Byrne així ho fa i en la seva web podem trobar nombroses creacions seves.
  10. Per als més petits de l'escola, els programes de presentacions els podem utilitzar com ara els baguls dels contistes, És a dir, podem tenir en les diapositives imatges dels protagonistes, del decorat, dels instruments, sons,... Però no hem d'oblidar què és el mestre i no l'ordinador qui explica el conte.
  11. Joan Ferrés ens parla de la funció motivadora que té el vídeo a l'escola, fent referència a les capacitats que té el llenguatge audiovisual com a transmissor d'emocions. Així doncs, un joc suggerent d'imatges i música triades amb una finalitat concreta i muntades amb Power Point a manera de seqüència té les mateixes capacitats comunicatives que un fragment de vídeo.
  12. Per últim, una diapositiva de Power Point pot ser entesa com una maquina de recollir idees. Tot ell en blanc esperant que nosaltres plasmem ordenadament o en desordre, les nostres idees, en un text llarg o amb fletxes i requadres, amb imatges i/o amb sons, gravant directament les nostres idees, amb l'ajut del micròfon del Power Point i escrivint comentari de text, posant-hi colors vermells en aquelles idees que són més innovadores, utilitzant tota la simbologia que es cregui convenient. Serveix per fomentar la recollida d'idees i plasmar-les en un format digital.

Encara que el més important no és realitzar totes aquestes 12 propostes, sinó que, l'únic que cal és ser més creatiu i flexible i, sobretot, pensar més en l'alumne i com aquest aprèn.

No hay comentarios:

Publicar un comentario